ایستگاه خبر

کشف یک مورد استفاده از بلاکچین در ابعاد بسیار وسیع: ثبت ملک

با ترویج فناوری دفتر کل توزیع (بلاکچین)، به عنوان فرصت سودآوری در همه زمینه ها، بررسی موارد استفاده از این فرصت، از کشاورزی تا داد و ستد منصفانه قهوه، برای عده زیادی به شکل یک کار تمام وقت لذت بخش در آمده است.

در این بین یکی از ایده های محبوب استفاده از بلاکچین، که خارج از یک حفاظ امن و در دسترس عموم قرار گرفته بود، منجر به شکل گیری چندین پروژه در کشورهای گرجستان، سوئد و اکراین شد.

به نظر می رسد مطرح کردن مساله “ثبت املاک”  فقط وقتی ارزش خبری پیدا می کند که پروژه ای کار خود را در این زمینه شروع کرده باشد. هر چند افرادی که روی این پروژه ها کار می کنند با این موضوع مخالف هستند و تصریح می کنند که ثبت املاک می تواند سنگر امن و ماندگار برای بلاکچین باشد.

به عنوان نمونه Elliot Hedman, مدیر ارشد برنامه Bitland Global, (که مشاور فنی یک شرکت ثبت واگذاری املاک در کشور غنا است)، گفت که استفاده از بلاکچین برای حل مشکلات حقوقی املاک، راه حلی معقول و مناسب است.

Hedman در مصاحبه با CoinDesk گفت:« یکی از مزایای استفاده از بلاکچین در مورد ثبت املاک را می توان در مورد کشور هائیتی دید. هنوز منازعاتی در باب اینکه کدام زمین مال چه کسی ست در جریان است. در هنگام رخ دادن فاجعه، اطلاعات ثبت شده در مورد مالکیت فقط روی یک تکه کاغذ نوشته شده بود که این تردید را به وجود می آورد که آیا اصلا از اول نوشته ای وجود داشته یا نه».

او ادامه داد استفاده از اطلاعات پایه ای ثبت شده در شبکه توزیع بلاکچین، به کاهش مشکلات ناشی از تبادل اطلاعات و اتمام دردسر های جدی مرتبط با بازیابی اطلاعات منجر خواهد شد.

مشاور املاک مدرن

تحلیلگران بر این باورند که برای درک بهتر عملکرد بلاکچین برای ثبت اطلاعات واگذاری املاک شخصی، ابتدا افراد باید با نحوه انتقال یک دارایی از یک شخص به شخص دیگر آگاه شوند.

وقتی که فردی قصد خرید ملکی را دارد باید اول از آزاد بودن سند و داشتن حق امضاء و کنترل کامل خود روی آن، مطمئن شود.

مسئله ساده ای به نظر می رسد اما جزییات پیچیده ای را در بر می گیرد. برای بیشتر شهروندان که از وام مسکن استفاده می کنند، مسایلی از قبیل اوراق ناقص، جعل امضاء و هر گونه آسیب دیدگی مدارک، باعث سلب حق اقامه دعوی بر مالکیت دارایی خواهد بود.

تلاش Bank of America، در جهت سلب حق اقامه دعوی، برای آن دسته از مالکین که با شروع بحران اقتصادی وام خود را پرداخت نکرده اند، یک مشکل جدی بشمار می آید.

نتیجه این اتفاق این است که آن ملک از لیست دارندگان عنوان “گزینه مناسب” برای فروش خارج شده و امکان فروش آن به صورت قانونی وجود نخواهد داشت. در بسیاری از موارد، یک خریدار با در نظر گرفتن آینده نامشخص این ملک، برای خرید اقدام نخواهد کرد و این موضوع را بلا تکلیف رها می کند.

محرک قوی اقتصادی

برنامه ثبت واگذاری املاک در بلاکچین، به دنبال راه حلی برای این مشکلات است.

با استفاده از کد های (هش) شناسایی برای تبادلات مالی در حوزه املاک، (که برای عموم هم قابلیت دسترسی و بررسی ایجاد می کند) مسئله مورد بحث در مورد مالکیت رفع خواهد شد.

پرفسور David Reiss مدیر برنامه آموزشی Center for Urban Business Entrepreneurship گفت: «ثبت اطلاعات املاک به صورت متداول، بسیار قابل اطمینان و در عین حال گران و نا کارآمد است. استفاده از فناوری بلاکچین به عنوان پایگاه ثبت اطلاعات، به شکل مطمئن تر، ارزان تر و کارآمدتر معقول و منطقی به نظر می رسد».

وی با گذر زمان به از سرگیری فعالیت های اقتصادی افرادی که به علت رکود املاک دچار نامیدی شدند، خوشبین است.

او گفت:« وقتی که افراد و موسسه های مالی برای سرمایه گذاری قانونی در بخش مسکن نگرانی نداشته باشند برای افزایش دارایی خود، سرمایه گذاری خواهند کرد.»

نگرانی های جدی

باید افزود که مشکلات مربوط به داشتن حق واگذاری املاک به شکل قانونی، در خارج از ایالات متحده، به مراتب گسترده تر است.

در برخی از کشور ها عملکرد های دولت، مداخلات غیر اخلاقی بنگاه ها و بلایای طبیعی، ترکیب پیچیده ای از مشکلات را به وجود آورده که باعث شده یافتن “املاک قابل واگذاری” سخت تر شود.

به عنوان مثال، در هائیتی بلایای طبیعی، تخلیه مناطق از سکنه به اجبار و فساد موجود در حکومت دیکتاتوری سبب شده تعیین مالکیت واقعی املاک، غیر ممکن به نظر بیاید.

چانه زنی ها در مورد بخش های اشغالی نوار غزه هم دستخوش مدعای دو طرف دعوا یعنی دولت اسراییل و سردمداران فلسطین، و همینطور امکان مداخله اشخاص سوم، شده است.

Reiss گفت:«به صورت پیش فرض، ثبت واگذاری املاک در کشورهای مختلف، با توجه به استانداردهای مختلف هر کشور می تواند پیچیده باشد. با ورود به جزییات این منطقه مستعمره نشین و تباه شده به روشنی در میابید که به یک راه حل نیاز است و به وضوح خواهید دانست، مطرح کردن این ایده که ثبت املاک در بلاکچین می تواند راه حل این مشکل را در خود داشته باشد، به کل دور از واقعیت است.»

پیچیدگی این مسایل برای افراد حقیقی، در این است که اعتبار بر اساس میزان دارایی های فرد در بخش املاک و مستغلات، سنجیده می شود.

بدون قرار گیری در مسیری روشن برای تعیین حق تملک، تحرک اقتصادی (مثل تخصیص وام به مشاغل جدید) امکان پذیر نخواهد بود. که نتیجه آن تبدیل شدن به جامعه ای با افراد آسیب پذیر که انتخاب های محدودی برای بهبود آینده خود دارند، خواهد بود.

تخصیص اعتبار بدون دقت کافی

نمی توان گفت طراحی چنین رویکردی در دنیای پیشرفته امروز، از دید افراد خلاق و نوآور دور مانده است.

John Mirkovic, قائم مقام ثبت اطلاعات روابط مردمی در شرکت Cook County Recorder of Deeds, توانست نشان دهد که یافته های اخیر در منطقه مورد آزمایش، از تعرض به اموال شخصی و احتمال تقلب در ثبت واگذاری املاک حکایت می کند.

ثبت بلاکچینی، مشخص کردن املاک دارای مشکل مثل املاک توقیف شده به خاطر مالیات، املاک متروکه و املاک غیر قابل واگذاری که هدف های خوبی برای کلاهبردای هستند را آسان تر می کند.

در بحثی که با Vermont، (یکی از قانون گذاران در موارد استفاده از بلاکچین) انجام شد، وی اظهار کرد که استفاده از این سیستم نمی تواند برای اندازه گیری میزان دقت واگذاری ها به کار رود و بیشتر میتوان از آن برای روشن کردن میزان صحت واگذاری ها استفاده کرد.

در این گزارش ذکر شد:« اگر اطلاعات نادرستی وارد شبکه شود، فناوری بلاکچین به میزان اعتماد و دقت اطلاعات وارده هیچ کمکی نمی کند و مادامی که شکل درستی از پروتکل ها مورد استفاده قرار گیرد، توسط شبکه تایید و در بلاکچین ثبت خواهد ماند.»

هرچند که در پایان گزارش این گونه نتیجه گیری کرد که در واقع استفاده از این فناوری فواید زیادی به همراه خواهد داشت.

نظم جدید جهانی

استفاده از این نوآوری ها به سادگی امکان پذیر نیست.

در منطقه New South Wales استرالیا، دولتمردان تمام حق و حقوق مربوط به اداره ثبت اموال و املاک را به قیمت ۲٫۶ میلیارد (دلار استرالیا)، فروخته و مکانیزم اداره امور ثبت واگذاری املاک شهروندان آن منطقه را در اختیار یک صندوق تامینی گذاشت.

هر دو ایالات Ontario و Ontario کانادا حق مدیریت ثبت واگذاری املاک خود را به Toronto-based Teranet, اجاره دادند و این روند خصوصی سازی باعث افزایش تقاضا با شیب افزایشی، در این حوزه شد.

در حالی که بقیه مناطق از تسلیم ثبت واگذاری املاک خودداری می کنند، کارآفرینان به احتمال وقوع آن خوشبین هستند.

Bates گفت:« بلاکچین معجزه نمی کند اما بهترین ابزاری ست که ما برای مبارزه با فساد و ناکارآمدی در اختیار داریم. بلاکچین قصد جانشین کردن خود به جای دولت (به واسطه بررسی نحوه ثبت و نمایش آن) را ندارد. این برنامه می تواند راحت ترین راه برای اداره امور ثبت ملک و بهترین راه برای مقاومت و ایستادگی در برابر فساد باشد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source Via: coindesk



Related Posts:

آیا بلاکچین کلیدی برای آینده وب رمزنگاری شده است؟

https://coiniran.com/?p=6132
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x