ایستگاه خبر

استخراج کنندگان بیتکوین در حال سیگنال دهی به توافق نیویورک هستند

تا به امروز بیش از ۸۰ درصد از استخراج کنندگان (از نظر قدرت هش یا همان توان محاسباتی)، در بلاک های استخراجی خود حروف “NYA” قرار داده اند. این حروف مخفف کلمات New York Agreement است که گروهی از شرکت های چینی فعال در حوزه بیتکوین -اکثریت فعالان استخرهای استخراج- اعلام کرده اند که بدینوسیله پشتیبانی خود را از این توافق اعلام می­کنند.

توافق نیویورک

توافق نیویورک، بعضی اوقات از آن به “Silbert Accord” یا “SegWit2x”  یاد می­شود، یک توافق برروی مقیاس پذیری است که گروه شرکت های بین المللی بیتکوین تدوین کرده و قبل از کنفرانس ۲۰۱۷Consensus  نیویورک در ماه می منتشر کردند. بر اساس این توافق، یک فورک (یا انشعاب) با نام  “BTC1”بر روی نرم افزار کلاینت Bitcoin Core توسعه می­یابد. Jeff Garzik توسعه دهنده BTC1، در هفته گذشته آماده شدن نسخه آلفا از این نرم افزار را اعلام کرد. با توجه به اینکه هنوز در حال کار بر روی جزئیات فنی BTC1 هستند، به نظر می­رسد فرایند اجرایی توافق نیویورک شامل دو مرحله است.

مرحله اول مربوط به اعمال سگویت (segwit) است، که عبارتست از ارتقاء پروتکل سازگار با عقبگرد (backward compatibile) که توسط تیم توسعه دهنده Bitcoin Core ارائه شده است. با پشتیبانی ۸۰ درصدی، BTC1 باید عملا مرحله اعمال SegWit که در کلاینت های Bitcoin Core جاسازی شده را شروع کند و قاعدتا می­بایست با کلاینت های BIP148 نیز سازگار باشد، همه این ها در صورتی ست که این فعالسازی تا قبل از ۱ آگوست اتفاق بیافتد. این اتفاق با ارائه نسخه رسمی BTC1 در ۲۱ ژوئیه امکان پذیر خواهد بود.

در مرحله دوم که هارد فورک یا انشعاب سخت خود بلاکچین است نگرانی هایی وجود دارد چرا که با کلاینت های قدیمی بیتکوین سازگار نیست (ریسک از دست رفتن بیتکوین ها). این هاردفورک اندازه بلاک در بیتکوین را دوبرابر کرده و به ۲MB می­رساند که با تجمیع شدن با بلاک سایز مرحله SegWit مجموعا آن را به حداکثر ۸MB خواهد رساند. اجرای این مرحله دقیقا ۳ ماه پس از مرحله اول زمانبندی شده است. پس با فرارسیدن مهلت اول آگوست برای BIP148، مرحله دوم در اول نوامبر ۲۰۱۷ عملیاتی خواهد شد.

از طریق حروفی که کمی بعد از اعلام نسخه آلفای نرم افزار BTC1 منتشر شده، اپراتورهای استخرهای استخراج در چین، حمایت خود را از توافق نیویورک تایید کرده اند. افزون بر آن، آن ها اعلام کرده اند که حروف “NAY” را در بلاک استخراج شده (تراکنش coinbase-توضیح در ادامه متن-) درج کنند. این چیزی است که ما امروز می­بینیم.

حال ببینیم این رشته کاراکتر “NYA” واقعا به چه معناست؟

سیگنال دهی

در هر بلوکی که استخراج کننده استخراج می کند، وی برای خود یک تراکنش می­سازد که شامل بیتکوین های جدیدی است (بیتکوین هایی بابت پاداش استخراج). این نوع تراکنش “coinbase transaction” نامیده می­شود. این نام را با نام صرافی Coinbase اشتباه نگیرید. مثل همه تراکنش های دیگر، این تراکنش نیز می تواند حاوی اطلاعات اضافی کوچکی باشد که این اطلاعات معنی خاصی در آن تراکنش ندارند، اما استخراج کننده ها اغلب از این اطلاعات برای سیگنال دهی به همه استفاده می­کنند.

اما بطور کلی دو نوع سیگنال دهی وجود دارد:

اولین نوع سیگنال دهی، سیگنال دهی جهت پشتیبانی است. بدین معنی که نرم افزار بیتکوین حتما لازم است که آن سیگنال ها را مانیتور و به آن توجه کند تا به محض اینکه این نوع سیگنال به سطح آستانه از یک مقدار مشخص برسد، باعث فعالسازی چیزی در همه کلاینت های بیتکوین بشود. به عنوان مثال کد سافت فورکِ سگویت که در کلاینت Bitcoin Core قرار گرفته، به محض اینکه ۹۵ درصد بلوک های استخراج شده اخیر، داده مشخصی در اطلاعات coinbase داشته باشند، قوانین سگویت را اعمال می­کند. پس از این اتفاق، کلیه نودهای با وضعیت مشابه، تمام تراکنش ها و بلوک هایی که قوانین سگویت را نقض کنند، رد می­شوند (پذیرفته نخواهند شد). (نکته: توجه کنید که سیگنال دهی Segwit از تراکنش coinbase برای سیگنال دهی استفاده نمی­کند بلکه از header بلوک برای این کار استفاده می­کند).

نوع دوم سیگنال دهی، سیگنال دهی هدف (منظور) است. بر خلاف “سیگنال دهی پشتیبانی”، مدل “سیگنال دهی هدف” در سطح فنی کاری انجام نمی­دهد. بلکه به عنوان ادبیات ارتباطی استخراج کنندگان با یکدیگر به کار می­رود؛ مثلا چیزی که در گذشته استخراج کنندگان برای اعلام نظر خود درباره یک راه حل مقیاس پذیری از آن استفاده می کردند. (اگر چه ماینرها می­توانستند این را از طریق نامه و یا پست های وبلاگ انجام دهند، اما چون سیگنال دهی coinbase نمی­تواند جعلی باشد، از این رو قابل اعتماد تر است).

سیگنال دهی “NYA” اخیر از نوع دوم است. این نوع سیگنال دهی در اصل کد خاصی را فعال نمی­کند اما به سایر استخراج کنندگان در هرجایی اطلاع می­دهد که آن ها می خواهند از “NYA” پشتیبانی کنند. یعنی مشخصا اعلام می­کنند که آن ها به محض ارائه رسمی کلاینت BTC1 سیگنال دهی پشتیبانی از توافق نیویورک را شروع می­کنند. این اتفاق احتمالا در ۲۱ جولای و یا نهایتا در اول آگوست رخ خواهد داد (هرچند که قبل از آن هم امکان پذیر است).

قابل توجه اینکه هنوز بسیاری از استخراج کنندگان سیگنال دهی پشتیبانی را اعلام نکرده اند، هر چند که امکان فعال شدن SegWit در خلال متدهای پیاده سازی شده برای فعال سازی کلاینت های Bitcoin Core یا BIP148 وجود دارد.

هارد فورک

کماکان کار بر روی جزئیات فنی BTC1 مخصوصا بر روی قسمت هارد فورک آن ادامه دارد.

در حال حاضر به نظر می­رسد سیگنال دهی پشتیبانی برای SegWit2x نیز می­بایست کد هارد فورک پیاده سازی شده در تمام کلاینت های BTC1 را فعال نماید اما تنها سه ماه فرصت برای آن باقیمانده است. بنابراین اگر SegWit قبل از آگوست فعال شود، کاربران BTC1 می­بایست از ماه نوامبر شروع به پذیرفتن و مهمتر از آن استخراج بلاک های پایه ای بزرگتر از ۱ مگابایت نمایند. در حقیقت اولین بلاک پایه روی زنجیره BTC1 یعنی بلاک واریزی (cut-off block) است که ممکن است حتی بیش از یک مگابایت باشد (cut-off به سیکلی گفته می­شود که مبلغ تراکنش های انجام شده ی درانتظار واریز، به حساب دارنده گان آن واریز می­گردد)

اما اطمینان کمی وجود دارد که کلاینت هایی بدون قابلیت BTC1 ، این زنجیره را دنبال نمایند. نکته قابل توجه این است که شانس پذیرش هاردفورک SegWit2x توسط Bitcoin Core -یعنی غالب کلاینت های شبکه- کمرنگ به نظر می­رسد. هیچ یک از شرکای معمول Bitcoin Core در حال حاضر عضو توافق نیویورک نبوده و آن را پشتیبانی نمی­کنند و دیر زمانی است که هاردفورک هایی از این دست احتمالا به خاطر اتخاذ سیاستی در این خصوص توسط تیم توسعه Bitcoin Core پیاده سازی نشده است. حتی اگر تیم توسعه Bitcoin Core تصمیم به ادغام کردن کد هاردفورک بگیرند، لازم است کلیه کاربران به نسخه جدید ارتقاء یابند، هرچند احتمال آن ضعیف است.

در چنین حالتی اگر کاربران BTC1  -ازقبیل امضا کننندگان توافق نیویورک- پروسه را دنبال کرده و واقعا سه ماه بعد از سافت فورک، نرم افزار را اجرا کنند، یک انشعاب در شبکه بیتکوین رخ خواهد داد. بعضی از نودها زنجیره بلوک های با سایز بزرگتر را دنبال می­کنند، بعضی روی همان بلوک های با سایز کوچکتر می­مانند و این منجر به پیدایش دو نوع کوین با پیشینه مشترک خواهد شد.

اما خیلی زود است که بتوان درمورد بروز یا توقف چنین سناریویی به طور دقیق اظهارنظر کرد. در دنیای بیتکوین، سه ماه، زمان زیادی است و نهایتا اینکه نه توافق مکتوب و نه سیگنال دهی هدف، هیچ یک  در سطح پروتکل بیتکوین پیوند نخورده اند.

 

 

https://coiniran.com/?p=7173
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تهلم
تهلم
6 سال قبل

خیلی سایتتون ‍‍پرفکته میدونستید؟

هادی
هادی
6 سال قبل

سپاس مقاله خوبی بود

دکمه بازگشت به بالا
2
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x