رمزارزها و توکن‌هامقالات بیت کوینمقالات عمومی

تفاوت بیت کوین و لایت کوین چیست؟

محبوبیت ارزهای دیجیتال و علاقه مردم به فناوری بلاک‌چین در چندسال گذشته به‌شدت افزایش یافته است. از زمان پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تعداد بی‌شماری رمز ارز، با اهداف و مقاصد مختلف، به‌وجود آمده‌اند. برخلاف بسیاری از کوین‌هایی که در روزهای ابتدایی ساخته شدند، لایت کوین (LTC) توانست به‌تدریج پایگاه کاربری خود را ایجاد کند تا آنجا که به ‌لحاظ مارکت کپ همواره در بین ۲۰ رمز ارز اول بوده است. این ارز دیجیتال حالا به‌عنوان «قدیمی‌ترین آلت‌کوین (Altcoin)» شناخته می‌شود. آلت‌کوین اصطلاحی است که به انواع کریپتوکارنسی به جز بیت کوین نسبت داده می‌شود. لایت کوین در اصل با هدف بهبود برخی از نقص‌های سیستم بیت کوین مثل مقیاس‌پذیری پایین و ناعادلانه بودن استخراج ساخته شد. دومین رمز ارز قدیمی بازار در سال ۲۰۱۱ به‌کوشش چارلی لی (Charlie Lee) با انشعاب (fork) از پروتکل بیت کوین راه‌اندازی شد. اگر نمی‌دانید که تفاوت بیت کوین و لایت کوین چیست و اینکه آیا لایت کوین بهتر است یا بیت کوین پیشنهاد می‌شود که در این مقاله همراه ما شوید.

لایت کوین و بیت کوین

لایت کوین (Litecoin) چیست؟ در پاسخ به این پرسش، وب‌سایت این پروژه این‌گونه بیان می‌کند: یک پول غیرمتمرکز، غیرقابل سانسور و آزاد برای همه که با آن می‌توان پرداخت‌های کم‌هزینه خصوصی، امن و بدون مرز را به هر کسی، در هر زمانی و از هر جایی انجام داد.

اگر با بیت کوین و چگونگی عملکرد سیستم آن آشنایی دارید، تعریف بالا نباید برایتان نامفهوم باشد. شبکه لایت کوین نیز شباهت‌های بسیاری با بیت کوین دارد. لایت کوین مثل بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز همتا-به-همتا است. این پلتفرم که متن باز است، توسط هیچ مرجع یا قدرت مرکزی اداره نمی‌شود؛ هر دو در شبکه توزیع‌شده خود از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها و در کل پایداری شبکه استفاده می‌کنند.

هدف از طراحی این دو سیستم نیز یکسان بوده است. هر دو، سیستم‌های پرداخت جهانی همتا- به- همتا هستند که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند از هرجای دنیا و تنها با اتصال به اینترنت، به‌صورت مستقیم و بدون حضور واسطه تراکنش‌هایی را به یکدیگر ارسال کنند.

پیشنهاد مطالعه: شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer) چیست؟

 بنیان‌گذار پروژه لایت کوین بر این باور بود که شبکه بیت کوین با مشکلاتی مواجه است که مانعی در برابر رسیدن به هدفش هستند. از این‌رو، چارلی لی (Charlie Lee)، خالق لایت کوین، تصمیم گرفت با ایجاد اصلاحاتی در کد منبع پروتکل بیت کوین و فرآیند استخراج آن، یک نسخه سبک از بیت کوین راه‌اندازی کند. همین اصلاحات و تغییرات زمینه‌ساز تفاوت بیت کوین و لایت کوین بوده‌اند.

شباهت و تفاوت بیت کوین و لایت کوین در چیست؟

تأخیر در نهایی شدن تراکنش‌ها، هزینه گزاف تجهیزات استخراج، انحصار ماینینگ (Mining)، کارمزد تراکنش بالا و مقیاس‌پذیری پایین ازجمله مشکلاتی هستند که طرفداران لایت کوین معتقدند یک رمز ارز در جایگاه بیت کوین برای استفاده روزمره و پذیرش کسب‌وکارها، نیاز به رفع آن‌ها دارد.

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست | راهنمای جامع + ویدیو

طراح لایت کوین در عمل می‌خواست زمان موردنیاز برای تأیید یک تراکنش کاهش یابد، به‌علاوه بر آن بود که الگوریتم استخراج را به‌نحوی تغییر دهد که همه بتوانند در استخراج شرکت کنند. در واقع تفاوت اصلی لایت کوین و بیت کوین به سرعت پردازش تراکنش‌ها و عادلانه‌تر بودن استخراج (ماین) لایت کوین برمی‌گردد.

همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، شباهت‌ زیادی بین این دو ارز دیجیتال وجود دارد؛ زیرا پروتکل لایت کوین در واقع یک انشعاب از بیت کوین است. اما تفاوت بیت کوین و لایت کوین به‌شکل عمده از تفاوت در تابع هش آن‌ها نشأت می‌گیرد.

 

شباهت‌ها

تفاوت‌ها

o      هر دو پروژه متن باز (Open-source) و تحت مالکیت جامعه خود هستند.·       بیت کوین از تابع هش SHA256 و لایت کوین از روش Scrypt استفاده می‌کند.
o      یک سیستم پرداخت جهانی هستند که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شوند.·       فرآیند استخراج بیت کوین به پردازنده (CPU&GPU) متکی است درحالی‌که استخراج لایت کوین بیشتر از حافظه استفاده می‌کند.
o      هر دو رمز ارز بر یک شبکه همتا- به- همتا با مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) عمل می‌کنند.·       بلاک‌چین لایت کوین چندین مرتبه سریع‌تر از بیت کوین است و زمان تأیید یک تراکنش در آن نیز حدود یک‌چهارم شبکه بیت کوین است.
o      هر دو رمز ارز LTC و BTC عرضه محدودی دارند.·       پروتکل بیت کوین فاقد یک رهبر است درحالی‌که چارلی لی، مبدع لایت کوین، یک عضو فعال در جامعه رمز ارز است.
o      پاداش ماینرها در هر دو شبکه در طول زمان با رخدادهای هالوینگ کاهش می‌یابد.·       کارمزد تراکنش در شبکه لایت کوین بسیار کمتر از تراکنش‌های بیت کوین است.

تابع هش ساده‌تر

تابع هش یک روش ریاضی رمزنگاری است که در شبکه‌های توزیع‌شده مثل یک بلاک‌چین به‌منظور تضمین یکپارچگی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماینرها در فرآیند استخراج اثبات کار، این معمای ریاضی پیچیده را حل می‌کنند تا یک بلوک جدید حاوی تراکنش پیدا کنند و پس از اضافه شدن آن بلوک به بلاک‌چین، پاداش خود را دریافت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی علم رمزنگاری و بررسی کاربرد آن در بلاک چین

تابع هش یک مسأله محاسباتی است که داده‌های ورودی با اندازه متغیر و نامعلوم را می‌گیرد و به خروجی‌های با طول یکسان تبدیل می‌کند. محاسبه مقدار هش برای هر ورودی به‌سادگی و با انجام کار محاسباتی انجام می‌‌شود اما برعکس، محاسبه داده ورودی از یک مقدار هش کار ناممکنی است. همچنین یک ویژگی دیگر تابع هش این است که تغییری کوچک در داده ورودی، مقدار هش را به‌کلی تغییر می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه:  هش (hash) به زبان ساده

شبکه لایت کوین یک تابع هش جدید به‌نام اسکریپت (Scrypt) ابداع کرده است که برخلاف الگوریتم SHA256 در شبکه بیت کوین، ساده‌تر است، انرژی کمتری مصرف می‌کند و به‌جای پردازنده‌ها بیشتر از حافظه (RAM) استفاده می‌کند. در ضمن، استفاده از حافظه، مشکل عدم امکان پردازش موازی را حل می‌کند که سرعت شبکه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کارمزد بسیار پایین

هر دو شبکه از کاربران خود کارمزد تراکنش می‌گیرند و آن‌ها را به عنوان پاداش به ماینرها که در پردازش تراکنش‌ها شرکت می‌کنند، می‌پردازند.

لایت کوین بدون لایه فنی اضافی، یک رمز ارز سریع‌تر (در مقایسه با بیت کوین) برای انجام تراکنش است، برای همین نیز یک شبکه ارزان‌تر به‌حساب می‌آید. کارمزدها در شبکه بیت کوین به‌طور میانگین حدود ۳.۹ درصد است درحالی‌که کارمزد تراکنش لایت کوین حدود  ۰.۰۶ درصد است.

هزینه تراکنش پایین مزایای دیگری نیز دارد. حفظ حریم خصوصی در شبکه لایت کوین آسان‌تر از شبکه‌هایی با کارمزد بالاست زیرا هزینه جا‌به‌جایی وجوه در آن مقرون‌به‌صرفه است. کارمزد ارزان همچنین منجر به نقدینگی بالای این رمز ارز شده است.

چارلی لی  (رهبر لایت کوین)

خالق مجهول‌الهویه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، نقش جهت‌دهی به سمت‌وسوی فنی بیت کوین ندارد درحالی‌که ابداع‌کننده لایت کوین یک فرد شناخته‌شده برای عموم و یک عضو فعال دنیای فناوری رمز ارز است. برای مثال چارلی لی، نقش موثری در پیش‌راندن جامعه لایت کوین برای حمایت از به‌روزرسانی SegWit داشت. این به‌روزرسانی فرمت داده‌های تراکنش‌ها را به‌نوعی تغییر می‌داد که فضای کمتری را برای ذخیره طلب می‌کرد. با این وجود زمینه برای افزودن راهکارهای مقیاس‌پذیری لایتنینگ فراهم شد.

یکی از مزیت‌های ارزهای غیرمتمرکز این است که یک بنیان‌گذار یا قدرت مرکزی نمی‌تواند قواعد دلخواه خود را در سیستم وضع کند یا به‌نوعی آن‌ها را کنترل کند. به‌هرحال، داشتن یک رهبر اصلی برای راهنمایی و هماهنگی آرا در مسیر رشد فنی آن‌ها یک امتیاز به‌حساب می‌آید.

اقتصاد توکن

تفاوت لایت کوین و بیت کوین تنها به تابع هش مربوط نیست بلکه تفاوت‌هایی نیز در توزیع توکن‌ها وجود دارد. سقف عرضه لایت کوین ۴ برابر عرضه کل بیت کوین و برابر با ۸۴ میلیون توکن است. عرضه بیشتر و کارمزدهای پایین لایت کوین این مزیت را به‌وجود آورده که نقدشوندگی (Liquidity) این دارایی دیجیتال در سطح بازار کریپتو بالاست.

تفاوت دیگر در مارکت کپ یا همان ارزش بازار این دو دارایی دیجیتال است. اکنون (پایان ماه جولای ۲۰۲۲)، ارزش بازار بیت کوین حدود ۴۵۳ میلیارد دلار و ارزش بازار لایت کوین تنها ۴.۳ میلیارد دلار است. بیت کوین به‌لحاظ این معیار در جایگاه اول و لایت کوین در جایگاه بیست و یکم قرار دارد. کمیابی بیت کوین در طرف عرضه، و محبوبیت آن در طرف تقاضا در کنار یکدیگر دلیلی بر این اختلاف شدید هستند.

جمع‌بندی

خرید یک رمز ارز شناخته‌شده یک نقطه شروع مناسب برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به دنیای کریپتو است. بیت کوین و لایت کوین هر دو به‌عنوان یک ارز دیجیتال در وضعیت خوبی بوده و پیشینه روشنی به‌عنوان یک شبکه دارند. شاید لایت کوین به‌اندازه بیت کوین توجه عموم را به‌خود جلب نکرده و موفق نشده اعتماد همگانی به‌دست آورد، اما سرمایه‌گذاران هنوز به دلایل مختلفی این ارز دیجیتال را می‌خرند. پتانسیل بالا برای پذیرش کسب‌وکارها، سرعت بالاتر، کارمزد تراکنش بسیار کم، قدرت نقدشوندگی بالا و اکوسیستم پویا و فعال، برخی از مزیت‌های لایت کوین هستند که سرمایه‌گذاران از آن آگاهند.

موفقیت لایت کوین (LTC) به چندین عامل بستگی دارد که یکی از آن‌ها پذیرش رمز ارز توسط کاربران و کسب‌وکارهاست. با توجه به کمیابی لایت کوین و عرضه محدود آن، هرچه افراد بیشتری لایت کوین بخرند ارزش آن افزایش می‌یابد.

این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاوره‌ی تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.

منبع
123
https://coiniran.com/?p=2255
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
farhad
farhad
6 سال قبل

به نظر دوستان کدوم بهتره جمع کنم؟ به جز بیت کوین البته

hossein
hossein
7 سال قبل

با سلام میخواستم ببینم بین لایت کویین و بیت کویین کدام یک ارزش بیشتری رو برای استخراج دارن و البته این که اصلاستخراج الن سودی هم داره ؟؟ و ابزاریهای لازم برای استخراج لایت کویین چیست ؟؟

بابک
بابک
7 سال قبل
پاسخ به  hossein

با سلام و سپاس از توجه شما,
برای استخراج ارزهای دیجیتالی همیشه زمان است اما با توجه به افزایش سختی استخراج و هزینه های جانبی مانند برق و دستگاه و… باید دقت کرد که در نهایت اقدام به استخراج منجر به ضرر مالی نشود. در مجموع بیشتر افرادی که به صورت جدی به دنبال درآمد از بازار ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا لایت کوین هستند تمرکز و سرمایه خودشان را در زمینه ترید (خرید و فروش) معطوف میکنند.

دکمه بازگشت به بالا
3
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x